Mijn Afstuderen bij Vindkracht13
luke de wit - avans hogeschoolHOE ZAT HET OOK ALWEER?

STARTMOTOR

PROMOTOR

OFFERTEMOTOR

MARKETING MENTOR
Kletsen & Schetsen

kletsen & schetsen
Startsituatie:
- 40 gesprekken per jaar
- 8 verkopen
- 20% conversie
Gewenste situatie:
- 20 gesprekken per jaar
- 8 verkopen
- 40% conversie

Organisatie doelstelling
Het verbeteren van de conversie ratio qualified lead naar klant van 20% naar 40% voor het kalenderjaar 2022.

Onderzoeks Doelstelling
Het doorvoeren van een procesoptimalisatie waarbij 50% van het aantal marketing qualified leads zal leiden tot een sales qualified lead.

Oplossing & Implementatie
Het maken van een kernwaardentoets die een score geeft op basis van overeenkomsten in de mindset van Vindkracht13 en het bedrijf dat de test invult. Op basis van de score weet Vindkracht13 of de samenwerking op lange termijn winstgevend zal zijn.
BETROKKEN EXPERTS

NIELS VERVOORT
Klantreisbegeleider bij Irrus.nl en proces/ document automation specialist

IRIS VAN DER HEIJDEN
Online marketeer bij Get Hooked marketingbureau in Den Bosch. Gespecialiseerd in content creatie en online marketing.

KARIEN BLUMMEL
Kennispartner EQI en gespecialiseerd in softskill coaching.
HYPOTHESE
Vindkracht13 gaat een kernwaardentoets maken gebaseerd op een bestaande EQI test. De uitslag van de test zal aantonen hoe hoog de match op de kernwaarden van Vindkracht13 is.
Wanneer een bestaande klant de test invult zal blijken dat zij daadwerkelijk een hoge score hebben waar lost prospects juist een lage match score hebben.
Wanneer de bovenstaande hypothese correct blijkt te zijn, kan Vindkracht13 de test gebruiken om potentiële klanten te valideren. Vindkracht13 kan vervolgens haar energie steken in de potentiële klanten met een hoge score omdat hier de meeste winst te behalen valt op lange termijn.
Aanpassen kernwaarden
- Naar aanleiding van assessment I
- Theoretische onderbouwing ontbreekt
- Overleg met Karien Blummel
- Voorstel aan Directeur
- Nieuwe kernwaarden op basis van de EQI test
- Universitair onderbouwde kernwaarden gefocust op mindset en emotional intelligence
OUDE KERNWAARDEN
NIEUWE KERNWAARDEN
Een bedrijf/ de opdrachtgever moet open minded zijn
Een bedrijf/ de opdrachtgever moet bereid zijn kennis te delen
Een bedrijf/ de opdrachtgever moet samen willen spelen
Een bedrijf/ de opdrachtgever moet focus hebben op klanten
Een bedrijf/ de opdrachtgever moet reeds veel traffic hebben
Een bedrijf/ de opdrachtgever moet toekomstgericht zijn

Flexibel/ openstaan voor online optimalisatie
De drang om onafhankelijk te zijn
Probleemoplossend
Een bedrijf moet focus hebben op (intern) tevredenheid
Realiteitstoetsing
Optimistisch en toekomstgericht

SOFTWARE
Verantwoordelijk voor het maken en vormgeven van de test op basis van de aangeleverde input.

Marketing
Verantwoordelijk voor het opzetten van de campagne en de UTM’s koppelen.

Luke
Verantwoordelijk voor de aansturing, het testen en de na opvolging van de inzendingen.
%
Open minded profiel
%
E-learning
%
Kletsen & schetsen
Kernwaardentoets
Categorieën
Vragen
%
Minimale score voor kletsen & schetsen
HOE TRIGGER JE DE RESPONDENTEN?
- What’s in it for them?
- Logo-animaties
- Manage de verwachtingen ten aanzien van het survey
- Vooraf duidelijk wat we vragen.
- Spreek de taal van je doelgroep
- Naam van het bedrijf prefillen zodat de vraag vanuit bedrijfsperspectiefgesteld wordt
- Het laatste woord is aan de respondent
- Wil je een logo animatie ontvangen?
- Wil je je score per e-mail ontvangen?
- Wil je een kletsen & schetsen sessie inplannen?
- Doe mee aan je eigen survey
- Constant testen
- Laat zien dat je iets hebt gedaan met de input en resultaten
- Resultaten delen per mail en na invulling.
KPI’S VAN DE TEST
Inzendingen
%
Waarvan bestaand/ oud of verloren klant
Minimale kletsen & schetsen sessies
%
Waarvan conversie naar klant
WEERSTAND

COMMUNICATIE MET SOFTWARE
Wanneer je communiceert met software developers is het belangrijk dat je heel duidelijk bent en vraagt naar feedback. Je moet ze vooral hun ding laten doen en zo veel mogelijk communiceren in het proces.

KERNWAARDEN
Wanneer je als stagiair tegen de directeur van een bedrijf verteld dat hij zijn kernwaarden moet aanpassen kun je altijd iets van weerstand verwachten. Na uitgelegd te hebben dat de kernwaarden alleen moeten worden herformuleerd op basis van EQI was de weerstand weg.

E-learning
Die e-learning moest een belangrijk onderdeel worden van de kernwaardentoets. Echter was de e-learning nog niet volledig in oogt onprofessioneel. Om de weerstand hierin weg te nemen heb ik een voorstel gedaan de hoofdstukken van de nieuwe e-learning op te stellen
LANCERING VAN DE TEST
SOCIAL MEDIA CAMPAIGN
- Bepaal de doelgroep
- Bestaande klanten
- Oude klanten
- Lost prospects
- Potentiële klanten
- Bied interessante content
- Laagdrempellig
- Uitdagend
- Zorg voor interactie
- Het is een test
- Richt je niet puur op verkoop
- Aanzetten tot koop bevindt zich pas aan het eind
- Meet de effecten
- UTM
- Analytics
- Copernica
KANALEN
BESTE KANALEN
- WHATSAPP (37,5%) 37.5%
- E-MAIL (27%) 27%
- GOOGLE (15,9%) 15.91%
- LinkedIn (12,5%) 12.5%
- DIRECT (6,25%) 6.25%
- OFFLINE (0.1%) 0.1%
Aantal webvisits 1 Sept - 24 Okt
Aantal webvisits 1 Nov - 24 Dec
%
Procentuele stijging
LOGO ANIMATIE PAGINA
Ik heb gekozen voor het maken logo-animaties omdat dit een heel persoonlijk en bruikbaar cadeau is voor een bedrijf. Logo-animaties zijn niet heel eenvoudig te maken voor iemand die er de tooling niet voor heeft. Dit leek mij de juiste manier om de aandacht te trekken en de conversie te verhogen. Daarnaast verkoopt Vindkracht13 de logo-animaties ook los dus is dit een perfecte mogelijkheid om dit onder de aandacht te brengen.
Om de vindbaarheid van de website in Google te verhogen heb ik ervoor gekozen de logo-animatie niet per mail te sturen maar iedereen zijn eigen logo-animatie pagina te geven op de website. Via de website kun je je video downloaden.
RESULTAAT
INZENDINGEN
KLANTEN
OUD KLANTEN
LOST PROSPECTS
COLD PROSPECTS
HOT PROSPECTS
%
SCOORT BOVEN DE 75%
%
SCOORT BOVEN DE 75%
%
SCOORT BOVEN DE 75%
%
SCOORT BOVEN DE 75%
%
SCOORT BOVEN DE 75%
%
SCOORT BOVEN DE 75%
HOTSPOT MAP

Vindkracht13 B.V.
Albert Heijn Belgie
DAF
BOL ADVISEURS
ASML
THE BRAND BAKERY
THE POWER COMMUNITY
UITJESROOI.NL
VERBLINKER
BOL.COM
VIRAKLE
DIGITLE BAZEN
BEE IMPROVE
LOPPERSUM
BABYVERPLEEGKUNDIGEN
LOVARA FOTOGRAFIE
CONNECT
SWINKELS
POM
HET COMMUNICATIELOKET
LIEFDE VOOR GOEDE COMMUNICATIE
PRODRIVE
DE MOOIROOI KRANT
CLAP
RJ NETWORKS
PHILIPS
MOORSIDE
ZAKELIJKPLATFORM.NL
T ZUSJE
DE HELDEN VAN KIEN
START UP
BAM
COMPASSPOOL
DAK-XL
LAB
DAKGOOT GROEP
R2 RECYCLING
Conclusie
- Geslaagde uitkomst
- Alle trouwe klanten scoren boven de 75%
- Alle lost prospects scoren onder de 75%
- 55% MQL naar SQL
- 4 kletsen & schetsen sessies
- 3 nu klant
- 1 afvaller
- 75% conversie
- 6 kletsen & schetsen sessies gepland in 2022
- Waaronder Bol.com
- Nog maar 1 hiervan moet klant worden om de 40% conversie te behouden
- Doelstelling van Vindkracht13
- 8 klanten in 2022
- minimale conversie 40%
- Huidige situatie
- 3 klanten voor 2022
- 75% conversie
VALKUILEN

Onvoldoende zeggenschap/ draagvlak
Het kan voorkomen dat een respondent geen besluitvormige functie heeft binnen de organisatie waardoor hij of zij onvoldoende zeggenschap heeft. Als gevolg hiervan komt de samenwerking niet van de grond omdat het bedrijf niet meewerkt.

Onvoldoende budget
Een andere valkuil is budget. Het kan zo zijn dat iemand een hele goede match heeft op de kernwaarden van Vindkracht13 maar geen budget heeft om de producten of dienst van Vindkracht13 te betalen.
HOE NU VERDER?
E-LEARNING
- Opzet van de hoofdstukken
- Fotograaf
- Planning van de shoot
- 60-74%
- Freemium abonnement
ANDERE PRODUCTEN
- Huidige focus op offertemotor
- Verschillende kernwaarden per product
- 4 verschillende testen of;
- 1 algemene test
NEXT STEP

PERSONA'S
- Op dit moment nog geen persona’s
- Budget
- Omvang organisatie
- Functie binnen het bedrijf
- Op basis van mindset

KERNWAARDEN
- Huidige kernwaarden opnieuw geformuleerd
- Kernwaarden per product
- Vertaalslag naar EQI of een andere test
- Mogelijkheid voor meerdere kernwaarden toetsen

PRACTICE WHAT YOU PREACH
- Praktijkvoorbeelden hoe Vindkracht13 het product zelf toepast
- Offertemotor van de offertemotor
- Startmotor van de startmotor
- Automatiseren van kletsen en schetsen
OFFERTEMOTOR
- Flexibel/ openstaan voor online optimalisatie
- De drang om onafhankelijk te zijn
- Probleemoplossend
- Een bedrijf moet focus hebben op (intern) tevredenheid
- Realiteitstoetsing
- Optimistisch en toekomstgericht
STARTMOTOR
- Goede start
- Klantbehoud
- Langdurige relaties
- Een bedrijf moet focus hebben op (intern) tevredenheid
- Verwachtingen overtreffen
- Optimistisch en toekomstgericht
PROMOTOR
- Omzet meetbaar willen hebben
- Inzicht hebben in kanalen
- Marketing zien als een kans
- Opportunistisch
- Realiteitstoetsing
- Optimistisch en toekomstgericht
MARKETING MENTOR
- Flexibel/ openstaan voor online optimalisatie
- De drang om onafhankelijk te zijn
- Creatief willen zijn
- Niet bang zijn voor veranderingen
- Openstaan voor kennisdeling
- Optimistisch en toekomstgericht
BEROEPSHOUDING
- Nonchalante indruk
- Afhankelijk
- Afwachtend
- Leergierig
- Energiek
- Zelfvertrouwen
- Creatief
- Probleemoplossend


Visit Us
Rembrandtlaan 70
Gebouw van Rabobank
Veghel
Contact us
+316 37225745
luke@vindkracht13.nl
Open Hours
M-F: 9 am – 5 pm